23 листопада 2018
Ім’я Марія Башкирцева майже невідоме сучасній молоді. Однак українку, що народилася під Диканькою, в селі Гавронці на Полтавщині знає весь світ. Її картини, скульптури та знаменитий щоденник досі зберігаються у Парижі, бо там вона провела свої останні дні.
Це перша в світі жінка – художник, чиї картини представлені в Луврі. І для того, аби залишити свій слід в історії мистецтва, їй знадобилося всього 24 роки життя. Так, у Парижі, біля входу в Люксембурзький палац, стоїть статуя «Безсмертя», на постаменті якої написані імена видатних людей, що їх замолоду скосила смерть. Серед них - не французьке прізвище: «Башкирцева».
Маючи унікальний оперний голос, 16 - річна дівчина, сповнена віри та надій у себе, напише у щоденнику: «Яке задоволення гарно співати! Усвідомлюєш себе всемогутньою, почуваєшся царицею! Усвідомлюєш себе щасливою завдяки своєму власному хисту. Це не та гордість, яку дає золото чи титул. Стаєш більше ніж жінкою, почуваєш себе безсмертною. Відриваєшся від землі і летиш у небо! І всі ці люди, які стежать за рухами ваших губ, які слухають ваш спів, мов божественний голос, які наелектризовані, схвильовані, захоплені!.. Ви володієте всіма ними!»
Марія ще не знає, що незабаром через хворобу горла втратить голос. Але якось відчуває, що жити їй не довго: «Я поспішаю жити і хочу встигнути все…», - ці рядки вона напише, ще не знаючи, що має туберкульоз легень.
Між датами народження і смерті Марії — дивовижно бурхливе духовне життя людини різнобічних обдаровань. Вона цікавилася фізикою і хімією, літературою і лінгвістикою, знала кілька іноземних мов, читала в оригіналі Гомера, Плутарха, Тіта Лівія, була музиканткою і співачкою. Їй пророкували блискучу кар’єру оперної співачки.
Посмертна слава засяяла навколо імені Марії Башкирцевої завдяки її талановитим картинам і щоденникові, який було перекладено в багатьох країнах Європи. Вона лишила понад сто п'ятдесят картин і скульптур. Переважна більшість їх зберігається у різних музеях Франції.
Щоденник, який вела Марія від дванадцяти літ до останніх своїх днів,— то не тільки сповідь про сходження до мистецьких вершин, враження про зустрічі з багатьма визначними людьми (художниками Бастьєн-Лепажем, Робер-Флері, угорцем Мункачі, скульптором Сен-Марсо, поетом Франсуа Коппе та ін.).
Щоденник Марії Башкирцевої – це широка панорама культурно-мистецького життя Європи минулого століття. Башкирцева сама назвала його «цінним людським документом». Те, що вийшло з-під пера цієї видатної жінки, сміливо можна поставити поряд із щоденниками братів Гонкурів і Жюля Ренара. Значний інтерес для літературознавців становлять також її листи до Мопассана, Дюма-сина, Едмона Гонкура й Сюллі Прюдома.
Сімейне життя батьків Марії не склалося. Вони розлучилися, коли дівчинка була маленькою. Невдовзі, мати Марії приймає рішення виїхати за кордон. З 10 років дівчинка проживає в різних країнах Європи, а згодом постійно у Франції. Незабаром починає вести свій щоденник, який досі вважають одним із кращих літературних творів світу.
У 16 років дівчина вирішила провідати батька в Гавронцях, якого майже не пам'ятає. Батько Марії, м'яко кажучи, був людиною оригінальною. «Коли йому стає сумно і він уже не може розважатися полюванням, пиятиками з сусідніми поміщиками й амурними пригодами, то часто, бува, наказує стріляти з гармат, що стоять прямо перед двоповерховим будинком у маєтку, одне слово, нудить світом і шукає пригод.» - напише Марія, яка була глибоко розчарована батьком, беззмістовністю його життя.
Їдучи в Гавронці, Марія мала потаємний намір примирити батька з матір'ю, вкласти йому в голову, що він винен перед нею. Але, надія на те, що батько житиме з ними, ніколи не збудеться. Він нагадуватиме їм у Парижі про себе тільки грошовими переказами, а потім помре у п'ятдесят років, розтринькавши своє життя невідомо на що. Коли одержать ту звістку, Марія, вже хвора туберкульозом, навіть не зможе поїхати на похорон. Поховають його в родинному склепі тут же, в Гавронцях, а той склеп рознесуть ущент 1919 року, шукаючи серед давніх прахів коштовності.
Але Марія про все те, ясна річ, нічого не знає, як і не знає про своє трагічне майбутнє. Вона щоранку милується з вікна тихоплинною Ворсклою, що ліниво вигинає своє русло біля Гавронців, знайомиться з сільськими дівчатами, малює їх, співає з ними українських пісень. Часто буває в Диканьці.
«За красою саду, парку, споруд Диканька може конкурувати з віллами Боргезе і Доріа в Римі... І це—серед Малоросії! Як шкода, що ніхто навіть не підозрює про існування такого місця»,- записує Марія в щоденнику.
Літо й рання осінь 1876 року, проведені на Полтавщині,— найщасливіші в житті Марії. Це був час безтурботних розваг і спокійного життя, чого вже ніколи в неї не буде попереду, бо з поверненням у Париж почнеться особливо гарячковитий ритм, прискорений біг назустріч трагічному фіналу її життя.
Прийшовши в студію живопису Рудольфа Жюльєна, вона займеться малярством. Закінчить школу із із золотою медаллю. І, вже навіть хворою, щодня працюватиме по десять-дванадцять годин, дедалі більше підриваючи своє здоров'я, наближаючи невідворотний кінець.
Але нині в неї на щоках немає навіть і натяку на сухотний рум'янець, вона ще не втратила голос. Вона безпосередня і безтривожна, як щаслива дитина. Батько відчутно дратується тим, що вона запанібрата тримається з сільськими дівчатами. Усі ж вони — його колишні кріпачки; а сусідських поміщиків, вірнопідданих імперії, Марія шокує своїми республіканськими симпатіями і ризикованими висловлюваннями про політичні порядки в царській Росії.
І батько Марії, і його сусіди вважають, що дівчину вже безнадійно зіпсувала злополучна Франція, яка всіх робить безнадійними республіканцями. Ось і Марія забуває, хто вона і якого роду. Але дівчина не зрікається своїх поглядів, не прагне догодити поступливістю батькові і його друзям. Вона завжди пам’ятатиме про свою землю і якось напише в щоденнику:
“ Я добре почуваю себе на батьківщині. Нема двозначності у становищі, можна ходити і дихати вільно.»
“Я знаю, що нічого не стану просити для себе, але для іншого я зробила би сотню низьких вчинків, так як ці вчинки вивищують.”
“Немає більш приємнішого відчуття, як робити добро, яке не принесе вам ніякої вигоди.”
“Моє життя – це праця. Неможливість працювати – що може бути страшнішим?” - у цих словах вся Марія Башкирцева, життя якої у мистецтві вічне.
До 160-річчя з дня народження Марії Башкірцевої завідуюча сектором культурно-просвітницької роботи Ганжа Катерина підготувала тематичний список "Ця дивовижна Марія...", а також запрошуємо до читальної зали №4 переглянути книжкову виставку "Марія Башкірцева - діамант Полтавської землі".