В дошкільному віці закладається основа уявлень про світ, про об’єкти та явища дійсності, а також певний стиль мислення. Тут важливо не згаяти час, відпущений дитині природою на інтенсивний розвиток.

Можливості розумової діяльності дитини досить високі, щоб вона належним чином засвоювала як зовнішні ознаки, так і внутрішні істотні зв’язки. У цьому віковому періоді формується здатність до початкових форм абстрагування, узагальнення, до умовисновків.

Основні педагогічні умови особистісного підходу в формуванні логіко-математичного розвитку:

  • Професійні підготовлені кадри;
  • Змістовна, різнобічна, інтелектуальна діяльність у всіх видах діяльності;
  • Підвищення рівня чуттєвого пізнання дитиною довкілля;
  • Забезпечення різноманітного, мобільного, динамічного, варіативного середовища;
  • Ознайомлення дітей з графічними позначеннями числівників (цифрами);
  • Узагальнення форм обстеження предметів за допомогою сенсорних елементів;
  • Досягнення того, що дитина без труднощів навчилася позначати цифрами різні невеликі кількості предметів;
  • Перехід до простих арифметичних операцій над абстрактними множинами.

Завдання при плануванні освітньо-виховної роботи з дітьми у формуванні логіко-математичних уявлень та здібностей:

  • Вивчення індивідуальних особливостей та рівня сформованості математичних уявлень у дітей;
  • Розроблення та встановлення матеріалізованих засобів наочності, що дають змогу індивідуалізувати завдання і забезпечення продуктивності роботи всіх дітей;
  • Заохочувати дітей до оволодіння математичними знаннями;
  • Розвивати здібності дітей до співробітництва, уміння бути в злагоді з вихователями та іншими людьми;
  • Стимулювати у дітей логіко-математичний розвиток;
  • Розвивати мовлення дітей і навички спілкування;
  • Заохочувати розвиток розумової операції;
  • Дозволяти дітям залишатися дітьми, щоб вони могли почувати себе комфортно і поводити себе природньо у процесі навчання.

Особливості розвитку логіко-математичних умінь і здібностей у дітей дошкільного віку:

  • Диференціація якісних та кількісних характерних предметів;
  • Уміння розрізняти невеликі множини предметів;
  • Серіація предметів і розміщення в порядку зростання чи складання з якою-небудь ознакою;
  • Уміння порівнювати множини предметів;
  • Уміння встановлювати відмінності «більше», «менше», «порівну» без використання лічби;
  • Уміння порівнювати предмети шляхом взаємно однозначного групування;
  • Уміння виділяти та класифікувати властивості та ознаки предметів за різною основою;
  • За мовною вказівкою дорослого з предметами у зовнішньому плані;
  • Самостійно у зовнішній мовній формі з опорою на предмет чи зображення.

Етапи формування та розвитку основних структур мислення дітей дошкільного віку:

  • Чи наявне у дитини зацікавлення в отриманні нової інформації;
  • Якою мірою в неї сформована довільна поведінка – увага, пам’ять;
  • Чи здатна вона до пошуково-дослідницької діяльності;
  • Чи проявляє допитливість. чи наполегливо добивається відповіді на них;
  • Чи здатна дитина чітко і диференційовано сприймати довкілля;
  • Чи дитина активна, самостійна на заняттях, в іграх, під час спостережень;
  • Чи виявляє бажання порівнювати предмети та явища;
  • Чи розвинене в неї мовлення і чи достатній словниковий запас;
  • Чи здійснює раціональні спроби, розв’язуючи розумові завдання;
  • Чи проявляє кмітливість, творчість у виконанні завдань;
  • Чи бажає долати труднощі, докладати вольові зусилля.

При оволодінні математичними операціями дітьми слід:

  • Постійно приділяти увагу умінню співвідносити математичні знаки з практично виміряними предметами, кількостями та їх перетвореннями;
  • Не слід поширювати перешкоди до виконання математичних без опори на зовнішні практичні дії з перетворення предметів;
  • Не слід покладатися на заучування дітьми результатів простих множинних дій, добиватися самостійного отримання таких результат;
  • Приділяти увагу умінню виконувати послідовність математичних дій: мовною інструкцією в процесі практичного маніпулювання з предметами;
  • Розвиток логічного мислення дошкільника сприяє вивчення початкової математики. Для математичного стилю мислення характерні чіткість, стислість, точність і логічність думки. В зв’язку з цим перебудовується зміст навчання математики в школі і в дошкільному закладі.

Пропонуємо ознайомитися з тематичним списком "Розвиток математичних уявлень у дошкільнят", який підготувала завідуюча культурно-просвітницьким сектором бібліотеки Наталія Гах.


 

Вітаємо!

Будемо раді Вам допомогти.