20 березня 2020
В дошкільному віці закладається основа уявлень про світ, про об’єкти та явища дійсності, а також певний стиль мислення. Тут важливо не згаяти час, відпущений дитині природою на інтенсивний розвиток.
Можливості розумової діяльності дитини досить високі, щоб вона належним чином засвоювала як зовнішні ознаки, так і внутрішні істотні зв’язки. У цьому віковому періоді формується здатність до початкових форм абстрагування, узагальнення, до умовисновків.
Основні педагогічні умови особистісного підходу в формуванні логіко-математичного розвитку:
- Професійні підготовлені кадри;
- Змістовна, різнобічна, інтелектуальна діяльність у всіх видах діяльності;
- Підвищення рівня чуттєвого пізнання дитиною довкілля;
- Забезпечення різноманітного, мобільного, динамічного, варіативного середовища;
- Ознайомлення дітей з графічними позначеннями числівників (цифрами);
- Узагальнення форм обстеження предметів за допомогою сенсорних елементів;
- Досягнення того, що дитина без труднощів навчилася позначати цифрами різні невеликі кількості предметів;
- Перехід до простих арифметичних операцій над абстрактними множинами.
Завдання при плануванні освітньо-виховної роботи з дітьми у формуванні логіко-математичних уявлень та здібностей:
- Вивчення індивідуальних особливостей та рівня сформованості математичних уявлень у дітей;
- Розроблення та встановлення матеріалізованих засобів наочності, що дають змогу індивідуалізувати завдання і забезпечення продуктивності роботи всіх дітей;
- Заохочувати дітей до оволодіння математичними знаннями;
- Розвивати здібності дітей до співробітництва, уміння бути в злагоді з вихователями та іншими людьми;
- Стимулювати у дітей логіко-математичний розвиток;
- Розвивати мовлення дітей і навички спілкування;
- Заохочувати розвиток розумової операції;
- Дозволяти дітям залишатися дітьми, щоб вони могли почувати себе комфортно і поводити себе природньо у процесі навчання.
Особливості розвитку логіко-математичних умінь і здібностей у дітей дошкільного віку:
- Диференціація якісних та кількісних характерних предметів;
- Уміння розрізняти невеликі множини предметів;
- Серіація предметів і розміщення в порядку зростання чи складання з якою-небудь ознакою;
- Уміння порівнювати множини предметів;
- Уміння встановлювати відмінності «більше», «менше», «порівну» без використання лічби;
- Уміння порівнювати предмети шляхом взаємно однозначного групування;
- Уміння виділяти та класифікувати властивості та ознаки предметів за різною основою;
- За мовною вказівкою дорослого з предметами у зовнішньому плані;
- Самостійно у зовнішній мовній формі з опорою на предмет чи зображення.
Етапи формування та розвитку основних структур мислення дітей дошкільного віку:
- Чи наявне у дитини зацікавлення в отриманні нової інформації;
- Якою мірою в неї сформована довільна поведінка – увага, пам’ять;
- Чи здатна вона до пошуково-дослідницької діяльності;
- Чи проявляє допитливість. чи наполегливо добивається відповіді на них;
- Чи здатна дитина чітко і диференційовано сприймати довкілля;
- Чи дитина активна, самостійна на заняттях, в іграх, під час спостережень;
- Чи виявляє бажання порівнювати предмети та явища;
- Чи розвинене в неї мовлення і чи достатній словниковий запас;
- Чи здійснює раціональні спроби, розв’язуючи розумові завдання;
- Чи проявляє кмітливість, творчість у виконанні завдань;
- Чи бажає долати труднощі, докладати вольові зусилля.
При оволодінні математичними операціями дітьми слід:
- Постійно приділяти увагу умінню співвідносити математичні знаки з практично виміряними предметами, кількостями та їх перетвореннями;
- Не слід поширювати перешкоди до виконання математичних без опори на зовнішні практичні дії з перетворення предметів;
- Не слід покладатися на заучування дітьми результатів простих множинних дій, добиватися самостійного отримання таких результат;
- Приділяти увагу умінню виконувати послідовність математичних дій: мовною інструкцією в процесі практичного маніпулювання з предметами;
- Розвиток логічного мислення дошкільника сприяє вивчення початкової математики. Для математичного стилю мислення характерні чіткість, стислість, точність і логічність думки. В зв’язку з цим перебудовується зміст навчання математики в школі і в дошкільному закладі.
Пропонуємо ознайомитися з тематичним списком "Розвиток математичних уявлень у дошкільнят", який підготувала завідуюча культурно-просвітницьким сектором бібліотеки Наталія Гах.